Lördagnatt på akuten....

Usch och fy blä!!!!  Så jääääääävla ont det gjorde.

Det hela började förra söndagen med en ganska kraftig magvärk på jobbet, trodde det var luft men inget hjälpte. Smärtan släppte efter ca 2 timmar. Skönt tänkte jag. Natt mellan måndag och tisdag vaknade jag med kraftigare magvärk än på söndagen. Satt upp i tre timmar eller, satt och satt. Jag vankade av och an. VAr på väg att ringa ambulans men valde att ringa sjukvårdsupplysningen. Där sa de att det kunde vara gallan. Fick rådet att lägga varmt på magen, vilket hjälpte lite. Efter 3½ timme släppte värken och jag kunde sova vidare.  Efter det har jag knappt vågat äta något. Men så igår åt jag ändå ordentlig mat.
 
Skulle jag inte gjort! Kl 20 ca började värken, kraftigare än de båda andra gångerna. Inte hjälpte, skiten ville bara inte försvinna. Jag ringde mamma bara för att få tiden att gå så att det skulle släppa. Mamma tyckte jag skulle åka in till akuten men jag ville inte. Men till slut fick jag ge mig, jag stod faan inte ut längre. Mamma ringde borsan som körde upp henne hit och när hon kom ringde jag ambulans. Självklart fanns ingen i Åtvid så jag fick vänta i ca 45 minuter innan de kom. När de kom fick jag Voltaren som smärtlindring. Första gången jag fått en spruta i baken. Efter det sattes en kanyl i armen ifall voltaren inte skulle hjälpa. Sen var det dax att åka, jag fick inte gå själv utan var tvungen att sitta på båren.

Resan in till stan gick inte fort. Vid Grebo kopplade ett EKG på. Tydligen hade min puls gått från 80 till 110 bara så där. Ekg't visade inget onormalt, det berodde nog bara på smärtan. När vi kom in till akuten började smärtan släppa så pass att jag kunde andas normalt igen. Väl där fick jag ligga på ett rum och vänta på läkaren. efter ett tag kom en sköterska och kollade blodtryck och bad mig lämna ett urinprov. Lite senare kom läkaren som klämde och kände på magen. Blodprov skulle tas och det är ju inte så svårt när man redan har en kanyl i armen. Sen var det mer vänta.

När så läkaren kom tillbaka sa han att det såg ut som gallsten. Jag fick mer medicin att ta med hem och så ett recept att hämta ut. JAg kommer att blki kallad om 2-3 veckor för ett ultraljud så de kan kolla gallblåsan ordentligt. Efter det skrevs jag ut. Vi fick åka taxi hem och jag var hemma igen runt 5. Somnade och sov till 11 typ. Ringde jobbet och meddelade att jag ska bli hemma ett par dagar. Har sovit en sväng till på eftermiddagen. Åkte till affären och försökte handla "snäll" mat. Man ska undvika fet, stekt, stark mat, äpplen, majs, gurka och grön paprika. Gasbildande mat är inte lämpligt heller. VAd fan finns kvar sen då. Finns inte mycket som smakar gott kokt. Jag köpte lite soppa och en massa youghurt.

Onödigt vetande: Klockorna på akuten flyttar sig 1 minut var 4:e sekund vid 2 när man går över till sommartid. Tänkte bara ni kanske ville veta det! :D

Nu ska jag värma soppa!


Kram!

Kommentarer
Postat av: Suss

Ajajaj.......pigga på dej=)

2009-03-29 @ 22:22:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback