Lanzarote Januari 2009

Ja nu så, ska försöka få ihop en liten blogg om Lanzaresan.

Torsdagen den 15:e januari bar det av med Swebus till Stockhoms central för att där byta till flygbussen som tog oss ut till Arlanda. Väl på Arlanda ringde vi Hotell Ibis så att de kom och hämtade oss. Eftersom planet gick 8:10 var vi tvugna att bo på hotell. Efter bara några få timmars sömn klev vi ur sängen för att inta en något snålt tilltagen frukost och sen bli utskjutsade till Arlanda igen.

Vi checkade in och hamnade som vanligt på sista raden i planet.


Tror det är ett Boing 757 men jag är inte säker. Bilden är tagen på väg hem.

Efter 6 sega timmar på planet landade vi i strålande solsken och en behaglig temperatur på 23 grader +

Det soliga vädret blev dock ganska kortvarigt. Efter en snabb busstur till hotellet klev vi av och blev välkomnade av en regnskur. Ingen kul start på sin semester.


Polen ser inte särskilt lockande ut i spöregn.

Lördagen bjöd på solsken så då passade vi på att lapa sol. Vi fick samma lägenhet som förra året, i söderläge med stor balkong. Ett utmärkt ställe att sola på så man slipper ligga på stranden som en strandad val....


Här ligger vi i lä och steker.

Tyvärr var vädret inte så himla roligt, många dagar började med moln och regn. Om vi hade tur visade sig solen på eftermiddagen mellan molnen. Vi hade bara 4 dagar med klarblå himmel. Och när det hände såg det ut så här!



Dessa dagar låg vi och solade så länge som vi orkade. Molninga och regniga dagar spenderades med att ränna ut och in i alla små butiker med varierande utbud. Sprit och cigg är billigt, mat är svindyrt. Lite vanligt rostbröd kostar 2-4 euro för ca 300-500 gram. Att äta ute är lite billigare än att handla och laga mat hemma. Som vanligt handlar man en hel del skräp. Fick med mig lite saker hem till Sara, chefernas tösabit, och några t-shirtar, ett par shorts, några diskhanddukar, lite lukta gott till syrran, bror min, pappa och mig själv och de här bl.a.


En stor fin rosa handväska och 2 plånböcker.

Den andra söndagen på ön tog vi lokalbussen till Teguise, en av öns äldsta städer, eller by hur man nu ser det. Varje söndag är det nämligen en stooooor markand där. Tyvärr hade vädergudarna glömt bort oss den dagen så det regnade och blåste kallt hela tiden. Mamma frös så mycket att hon fick köpa mer kläder att ta på sig omeddelbart. Men som på alla marknade finns det mest bara skräp, samma skräp som i alla butiker längs strandpromenaden. Väsakor, bälten, plånböcker, souvernirer och lokalproducerade keramiksaker. Jag köpte ett par toppar bara.

    
Teguise.....

Trots att jag burit med mig kameran vart jag än gått har jag inte tagit så många kort. Det har blivit en hel del på alla katter som finns överallt. Våra grannar i lägenhet nr. 18 bor där permanent, de har 2 katter.

       
Petito                                          Coco

Knappt 50 meter från vårt hotell ligger Netto. Ja, samma som hemma men ändå inte. Inte lika billigt som hemma och inte riktigt samma skylt, men dock Netto.



Har man hemlängtan finns här lite svenska varor att köpa. bl.a.



och....



... man hittar oxå lite skorpor från Pågens.

Borta bra men hemma bäst heter det ju. Och jag håller med, vi har många bra saker i sverige. Vattentryck är en av dessa. Det är apjobbigt att försöka skölja ur håret utan vettigt vattentryck, ska man ha det högsta trycket får man duscha kallt på slutet. En vecka är för lite 2 är för länge, iaf när vädret är dåligt, 10 dagar skulle vara perfekt. Men men, vi åker kanske nästa år igen. Innan dess blir det nog en tur till England i sommar. Kanske följer våra nya bekantskaper Mia och Björn som vi träffade där nere med dit.  Vi får se!

Det var la det hela tror jag, eller kanske inte. Hur som helst så syntes det att jag varit på sydligare breddgrader när jag kom hem iaf. Solen tar ju även när det är mulet om än inte lika bra som vid klart väder.



Ha det!







Kommentarer
Postat av: Nettan

JAG VILL HA DINA HELLO KITTY GREJJER! ;)

Postat av: Anna

Hehehehehe... visst är väskan fin! Ska börja använda den när det blir torrare och renare ute! Vill inte smutsa ner den!

2009-02-15 @ 21:07:12
URL: http://asif.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback