Leka brandman part 2

Jaha, så har man lekt brandman igen! Det var kul!
Vi samlades på jobbet 12:30 för att åka ut till Räddningstjänstens övningsfält i Lilla Aska, eller vart det nu ligger. Väl där träffade vi kursledaren Peter(efternamn minns jag inte).



Peter visade lite bilder och höll ett litet föredrag om allt som rör bränder osv. Intressant! Jag lärde mig en massa bra saker. Han pratade om de olika släckverktygen och vad man släcker med dessa. Man kan ju inte använda vatten till allt. Mitt i allt fick vi lite fika, bulle och kaffe, eller som jag , bulle och te. Självklart var vi rökare tvugna att ta en ryk också.


Jag till vänster, Susanne i mitten och Daliborka till höger. Var Maja var minns jag inte.

Efter fika och ryk var det lite mer pratande av Peter. När han hade pratat färdigt blev vi ombedda att byta om till övningsuniform. Tjena så snygga vi blev.


Chef Elisabeth till vänster, jag i mitten och Susanne till höger.

I samlad trupp gick vi bort till platsen där vi äntligen skulle få testa att släcka bränder. Det visade sig vara några plåttunnor fastsatta i ett betongfundament som fylldes med en skvätt vatten och bensin. Peter skickade in en tänd tändsticka och de sa fluff så brann det.



Först fick vi testa en Kolsyresläckare. Detta verktyg kräver en mer närgången insatts.

     
Jeanne                               Daliborka                           Chef Fredrik                      Kanya

Efter detta var det dags för Pulversläckaren. Detta verktyg kräver inte en lika närgången insatts. Peter berättade att man med en pulversläckar kan hjälpa till att släcka en brand utan att ens rikta munstycket mot själva branden, det sprider sig bra ändå. Han sa att om det brinner i ett rum kan man öppna dörren bara så pass att munstycket kommer igenom, klämma igen dörren lite för att hålla det på plats och sen tömma behållaren. Sånt som kan vara bra att veta!

           
Maja                         Chef Elisabeth        Praktikant Erika    Chompoo                Kannika (Miau)      Susanne


Jag


Efter att alla provat den var det bara skumsläckaren kvar. Nu är det ju så med skum att det isolerar mellan brandmaterialet och syret så det kan inte brinna mer. Därför kunde bara en av oss testa det verktyget. Alla tittade på Fredrik så han fick prova den.


Chefen in action!

Resultatet blir så här...




Vi fick oxå prova att släcka en brinnande docka.



Efter detta skulle Peter visa vad som händer om man försöker släcka kokande matolja med vatten. Tyvärr var jag inte snabb nog så nån bild på detta finns inte. Efter detta var det en liten sammanfattning med några fler exempler på olika brandförlopp med bl.annat damm och papper indränkt i bensin. Allt utfört med några värmeljus och ett litet stearinljus.

Vi hade en mycket rolig och givande dag. Man fick sig en och annan tankeställare.

Nu ska jag dra till La Stada med ungen och shoppa lite, eller, hon ska la shoppa lite.

Ha det!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback